تراختور و تاثير آن بر بازگشت هويت

۶ اسفند ۱۳۸۹

 

سايت متحد هواداران- ديروز در برنامه موج فوتبال كه از شبكه سهند تبريز روي آنتن رفته بود شاهد چيزهايي بودم كه تا به حال اينچنين مرا به فكر نيانداخته بود. در اين برنامه محمد نصرتي كاپيتان متعصب تيم تراختور مهمان برنامه بود كه از اول برنامه تا آخر دست به تعريف و تمجيد از تيم تراختور و هوادارانش و شهر زيباي تبريز و مردم خونگرمش و خوشحاليش از بازي كردن در اين تيم و به اوج رسيدن توسط اين تيم نمود. در اوايل برنامه مجري برنامه تماسي را با آقاي درخشان برقرار كرد و ايشان با زبان شيرين و گوياي تركي و البته با لهجه اي شيرين شروع به صحبت كردن نمود كه از اين كار وي خوشحال و خرسند گشتم. بعد از اين تماس تلفني كنفرانس مطبوعاتي بازي تراختور و شاهين پخش شد كه در اين كنفرانس آقاي استيلي سرمربي تيم حريف يعني شاهين بوشهر بخشي از حرفهاي خود را به زبان تركي ايراد كرد كه ايشان نيز به تعريف و تمجيد از تماشاگران فهيم آذربايجان نمود و حتي خوشحالي خود را از برد تيم تراختور بيان نمود و به تمام هواداران تراختور تبريك گفت. در اواخر برنامه وقتي مجري برنامه از آقاي نصرتي درباره تيم تراختور پرسيد ومشكلات اين تيم، وي در قسمتي از حرفهايش از هواداران گله مند شد كه چرا امسال كم به ورزشگاه مي آيند و تيم را حمايت نمي كنند و در آخر هم صحنه اي جالب را آفريد. ايشان به ترك بودن مادرش اشاره نمود و چند جمله اي را به تركي سخن گفت و متاسف بود كه نمي توانست به طور كامل و فصيح به تركي حرف بزند.

 

حال شايد بپرسيد كه چرا اين مطالب را نوشتم. چند سال پيش بود كه در يك برنامه اي كه آقاي خياباني مجري اين برنامه بود ، در قسمتي از برنامه از آقاي استيلي خواسته شد كه به روي صحنه بيايد و جايزه اي را به خاطر گل زيبايي كه به تيم آمريكا زده بود را به خاطر تقدير و تشكر از وي دريافت نمايد. در آن موقع آقاي خياباني از ايشان خواستند چند كلمه اي را به زبان تركي حرف بزنند كه متاسفانه ايشان طفره رفتند و با خنده اي نه چندان جالب اشاره كردند كه قادر به صحبت كردن به زبان تركي نيستند و فقط به "ياشاسين آذربايجان" اكتفا نمودند و صحنه را ترك نمودند. اين يك نمونه و مثالي بود كه به اصل مطلب برسم.

 

همه ما خاطرمان هست كه تا چند سال پيش و با فشارهاي دولت و البته ناآگاهي بخش كوچكي از ملتمان صحبت كردن به زبان فارسي در بين بعضي اقشار رواج پيدا كرده بود و حتي از ترك ناميدن خود نيز واهمه داشتند. بعد از سال 85 اين مسئله تا مدتي ركود پيدا كرد ولي تنها مختص منطقه آذربايجان بود و بس. بعد از حضور تيم تراختور در ليگ برتر آتش زير خاكستر آذربايجان شروع به شعله ور شدن گشت. در اوايل فصل زياد در بين ساير شهرهاي غير ترك صحبتي از تراختور نمي شد ولي هر چه از بازيها مي گذشت نام تراختور و آذربايجان ورد زبانها مي گشت، تا جايي كه ديگر ليگ برتر پارسال را به جرات مي توان به نام تراختور و هوادارانش ثبت نمود و حتي در برنامه اي كه بازيهاي جام باشگاههاي اروپا پخش مي شد مجري برنامه از آقاي صدر ، كارشناس برنامه، در مورد پديده سال فوتبال دنيا پرسيد، وي به قاطع اعلام نمود كه تراختور و هوادارانش پديده امسال فوتبال مي باشند. آري تراختور آمد ولي اين آمدن با بقيه فرق مي كرد. تراختور آمد و با خود خيلي چيزها را به ارمغان آورد. تراختور آمد و باعث شد تا آنان كه تا چند سال پيش جرات نداشتند كه خود را ترك بنامند، در حالي كه ترك بودند حال دنبال شجرنامه مي گردند و در پي آن هستند كه مبادا نسلشان تركه و خودشان  خبر ندارند. تا ديروز پاشازاده ها و استيلي ها و درخشان و شفق ها و خيلي هاي ديگر حتي دوست نداشتند كه ملت آن ها را ترك بشناسنـــد ولي حالا دست و پا ميزند تا روزنه اي پيدا كنند و سندي در دست گيردند و ترك بودنشان را به اثبات برسانند. ديروز خوانندگان ايراني ما از خواندن آهنگهاي فارسي لذت مي بردند ولي چند روز پيش منصور خواننده اي كه فقط اسمشان به گوشم خورده بود ادعاي ترك بودن مي كند و ترانه تركي مي خواند. گلشيفته فراهاني مشهور و معروف است در بين جوانان ايراني ولي باز براي بيشتر در چشم بودن و مفتخر شدن خود را ترك مي نامد. همه و همه به نوعي مي خواهند به هويت از دست داده كه خود باعث آن بودند دست يابند. تراختور آمد و ترك بودن را به خيلي ها فهماند. تراختور آمد تا با آمدنش جان تازه اي به ملــت بدهد و نشان دهد كه ترك بودن لياقــت مي خواهد و بس. بياييد قدر اين نعمت بزرگ را بدانيم و از آن به نحو احسنت استفاده كنيم. فرصتي كه الان تراختور با هوادارانش فراهم نموده اند بهترين استفاده را از اين فرصت نمودن يعني به هدف والا رسيدن است و آزادي را به ما خواهد داد. حال ما خود را در ايران به اثبات رسانيده ايم و صداي حق خواهيمان به گوش همه رسيده، بياييد اين فرياد حق خواهي را به گوش جهانيان نيز برسانيم و آذربايجان را آن طور كه لايق نامش هست در دنيا بشناسانيم.

 

ياشاسين آذربايجان

ياشاسين ترك ائليم

ياشاشين تراختور آذربايجان



بؤلوم : فولكور یازار : bozkurt 3 باخیش