اورانيوم زير درياچه اورميه ، علت اصلي خشكاندن آن

۱۸ شهريور ۱۳۹۰

بي مقدمه مي روم سر اصل مطلب ...
تحقيقات نشان داده است كه زير درياچه هاي نمك ، منابع بزرگي از اورانيوم موجود مي باشد. علت اينكه حكومت ايران در چند سال اخير سدهاي متعدد در منطقه آذربايجان ايجاد و بهربرداري ميكند ؛ و علت اينكه اجازه ميدهد برخي از "روستائيان ناآگاه از موضوع" ، از سفره هاي آب زيرزميني بي ملاحظه استفاده كنند و ... همه اينها بخاطر اين است كه حكومت ايران ميخواهد درياچه به زودي خشك شود تا منابع اورانيوم زير آن را استخراج نمايند.
از زماني كه دست ايران از واردات اورانيوم كوتاه ماند اين كار (خشكاندن عمدي درياچه اورميه) بيشتر و سريعتر شدت گرفته است.
با صدق اين تئوري ، مردم آگاه و باشعور آذربايجان بدانند ، علاوه بر خطرات پراكنده شدن ذرات نمك توسط باد و تبديل آذربايجان به يك كوير پهناور ، خطر بزرگتري نيز مردم اين سرزمين را تهديد ميكند و آن چيزي نيست جز خطرات امواج راديو اكتيو 
اين درياچه نه تنها بايد با طرح دو فوريتي پر شود ، بلكه بايد مسئولين را مجبور كنيم تا به اين مسئله به عنوان طرح صد فوريتي نگاه كنند.

تازه مي فهميم چرا اعتراض مردم آذربايجان به يك جنبه زيست محيطي را تبديل به مسئله حاد سياسي ميكنند !!!!

ياشاسين آذربايجان و ياشاسين آذربايجانين شرفلي و افتخارلي ميللتي


بو بيانيه ني بوتون پروفايل لار و سايت لار و وبلاگ لاردا يايين


بؤلوم : اورمو گؤلو یازار : bozkurt 1 باخیش

شماره تلفن نمايندگان خائن به آذربايجان

۳ شهريور ۱۳۹۰

شماره تلفن نمايندگان خائن به اذربايجان كه به فوريت نجات درياچه اورميه راي مخالف دادن

طرح دوفوريتي انتقال آب به درياچه اورميه براي محافظت از آن بالاخره پس از هفته​ها انتظار سه شنبه ۲۵ مردادماه در دستور كار جلسه علني مجلس قرار گرفت.شماره تلفن تعدادي از نمايندگان خائن به آزربايجان را كه راي مخالف داده اند را مي توانيد در زير مشاهده كنيد .

زنجان زنجان و طارم انصاري جمشيد 22266349 1508052-0912

اردبيل اردبيل‌ثمين‌ونير محمدي قاسم 6693219 3485308-0912

اردبيل اردبيل موسوي سيدكاظم 6614231 1528209-0914

اردبيل پارس‌آبادوبيله‌سوار سپه‌اجيرلو وكيل 7222650 1513273-0914

اردبيل مشكين‌شهر اسدي يونس 522326

اردبيل خلخال و كوثر خالقي بشير 381446 3157381-0914

آذربايجان غربي نقده و اشنويه زنجاني‌حسنلويي علي 6224551 1400401-0914

اردبيل خلخال و كوثر خالقي بشير 381446 3157381-0914

آذربايجان‌شرقي مراغه و عجب‌شهر نجفي يوسف 333725 1024783-0914

آذربايجان‌غربي پيرانشهروسردشت پرتوي محمدعلي 422577 1675042-0914

آذربايجان‌غربي بوگان عثماني محمدقصيم 8851081 3820167-0914

آذربايجان‌غربي مياندواب ميرزايي محمد 66961178 1099717-0912

آذربايجان‌غربي ماكووچالدران جعفرزاده سليمان 8805633 1434186-0914

آذربايجان‌شرقي اهروهريس مسعودي‌ريحان غلامحسين 3336064 4261204-0914

آذربايجان‌شرقي ملكان خداداي سلمان 22480803 1187161-0912

آذربايجان‌شرقي ميانه هاشمي سيدحسين 22410995 1114174-0912

آذربايجان‌شرقي تبريزوآذرشهرواسكو پزشكيان مسعود 544707 3134254-0914

آذربايجان شرقي بستان‌آباد خيري احد 4123739 1168956-0914

آذربايجان‌شرقي مرندوجلفا سازدار سيروس 332052 3020431-091

سعدالله نصيري قيداري نماينده زنجان و طارم09122418971

منبع :



بؤلوم : اورمو گؤلو یازار : bozkurt 1 باخیش

فرق ميان اورميه و قم چيست؟

۳ شهريور ۱۳۹۰

در حالي كه طي دوسال اخير با دستور مستقيم آيت الله خامنه اي، محمود احمدي نژاد و هماهنگي مجلس، دو پروژه بزرگ انتقال آب از استان خوزستان و تهران به استان قم توسط سپاه پاسداران انجام شده است، روز گذشته اعضاي مجلس هشتم بي توجه به هشدار فعالان محيط زيست با طرح دوفوريتي انتقال آب از استان همسايه براي نجات درياچه اروميه كه درحال نابودي كامل است، مخالفت كردند.

اعضاي مجلس هشتم شوراي اسلامي با ۹۴ راي مخالف و ۵۷ راي موافق با دو فوريت طرح انتقال آب براي نجات درياچه اروميه از خشك شدن مخالفت كردندو نهايتا به كميسيون ارجاع شد تا بررسي‌هاي بيشتري در مفاد آن صورت گيرد. اين درحالي بود كه دو فوريت اين طرح به امضاي ۶۶ نفر از نمايندگان رسيده بود.
پيش از راي گيري درباره اين طرح نادر قاضيپور نماينده اروميه با اعلام اينكه “درياچه اروميه فقط مختص به اين شهر نيست بلكه يك سرمايه ملي براي كل كشور است” اعلام كرد كه “۶۰ درصد آب اين درياچه شور به پايان رسيده است.”
اين عضو مجلس همچنين با هشدار نسبت به اينكه خشك شدن درياچه اروميه “سونامي نمك” به دنبال خواهد داشت، از نمايندگان خواست تا در اين “عاقبت شوم” سهيم نشوند و به راهكارهاي محيط زيستي براي كمك به حيات اين درياچه، جنبه قانوني ببخشند.
همچنين جواد جهانگيرزاده ديگر نماينده اروميه در مجلس نيز از در پيش بودن سونامي نمك و باران هاي نمكي در آينده خبرداد و خطاب به اعضاي مجلس گفت: “اين بارانها تنها دامن آذربايجان را نميگيرد و به ديگر شهرها نيز ميرسد و حدود ۱۳-۱۴ ميليون نفر را آواره مي كند. چنين جمعيتي را كجا ميخواهيد اسكان دهيد؟
با اين حال اما راي مخالفان طرح بر موافقان آن چربيد. نورالله حيدري دستنايي نماينده فارسان از مخالفان اين طرحدرباره دلايل مخالفتش گفت:” چرا بايد كل يك ميليارد تومان بودجه تخصيصي به مشكل غبارها و جريانهاي آبي كشور، به درياچه اروميه پرداخت شود؟ چرا بايد به ازاي بهبود وضعيت يك نقطه كشور، ديگر بخشها را دچار مشكل كنيم؟ چطور ميخواهيد به انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه بپردازيد؟ مگر مردم آن منطقه به اين آب احتياج ندارند؟
بهر ترتيب مجلس درپايان اظهارات مخالفان و موافقان اين طرح دو فوريتي راي گيري و با آن مخالفت كرد. البته محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس پس از اعلام نتيجه آراي اين طرح دو فوريتي گفت: “مخالفت مجلس با دو فوريت اين طرح به معناي مخالفت با اصل موضوع نيست بلكه مجلس مي‌خواهد كار كارشناسي انجام شود لذا اين طرح به صورت عادي در كميسيون بررسي خواهد شد و از مسئولان و كارشناسان دعوت مي‌شود تا در كميسيون بررسي‌هاي لازم را انجام دهند.”
بنا برگزارش وبسايت رسمي مجلس در صورت تصويب نهايي اين طرح، وزارت نيرو موظف مي‌شد حداقل يك ميليارد متر مكعب آب را براي صيانت از درياچه اروميه از طريق پمپاژ از رودخانه سيلوه در پيرانشهر به درياچه اروميه و انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه از دو حوزه آذربايجان غربي و شرقي و اردبيل را فراهم كند.
دستور خامنه اي براي انتقال آب به قم
اعضاي مجلس اصولگراي هشتم در حالي با طرح انتقال آب از استان آذربايجان شرقي و اردبيل به درياچه اروميه مخالفت كردند كه در طول دو سال گذشته طرح هاي انتقال آب با وسعت بسيار بزرگتر و مسيرهاي طولاني تر در كشور، به ويژه براي انتقال آب به شهر مذهبي قم انجام شده است.
محمود احمدي نژاد ۵ خردادماه سال جاري در آخرين سفر خود به استان قم طرح انتقال آب شيرين از استان لرستان به قم را افتتاح كرد.
وي در اين مراسم به نقش و دستور آيت الله خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي اشاره كرده و گفته بود: “رهبر معظم انقلاب توجه ويژه‌اي به اين پروژه داشتند و هنگامي كه اين پروژه كه يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي خاورميانه است در زمينه اعتبارات دچار مشكل شد، حضرت آيت الله خامنه‌اي دستور برداشت۲۳۰ ميليون يورو از صندوق ذخيره ارزي را براي تكميل اين پروژه دادند.”
او همچنين تاكيد كرده بود كه “مقام معظم رهبري در سفر سال گذشته به قم تأكيد بسياري بر شيرين شدن آب قم در سال ۱۳۹۰ داشتند كه خوشبختانه در نيمه دوم فروردين ماه سالجاري اين امر مهم بهوقوع پيوست.”
انتقال آب به استان قم آنگونه كه اعلام شده از سرشاخه هاي رود دز در استانهاي خوزستان و لرستان كه فاصله بسيار زيادي با استان قم دارند صورت گرفته است. طول مسير انتقال آب در اين طرح بيش از ۲۷۰ كيلومتر است كه ۱۸۰ كيلومتر اين خط انتقال با لوله گذاري اجرا شده و ظرفيت انتقال آن در حال حاضر ۲هزار و ۵۰۰ليتر در ثانيه است كه با بهره برداري كامل تا پايان سال آينده (۹۱) به ۱۰ برابر افزايش خواهد يافت.
براي اجراي اين طرح انتقال آب ۴ سد انحرافي چشمه سردار، دره لكو، دره دزدان و دره دايي ايجاد شد. اين ۴ سد با ۴ تونل به يكديگر پيوند خوردند و آب را به تونل بزرگ ۳۶ هزار متري انوج به قمرود و سدهاي گلپايگان و كوچري رساند و در حال حاضر از آنجا آب را به قم منتقل مي‌كند.
همچنين جداي ۲۳۰ ميليون يورويي كه به گفته احمدي نژاد به دستور آيت الله خامنه اي براي اجراي اين پروژه از حساب ذخيره ارزي برداشت شد، اعتبار اين طرح بيش از يك هزار و صد ميليارد تومان و مصوب مجلس و دولت بود.
اجراي اين پروژه بااين بودجه عظيم براي شيرين كردن آبقم كه حوزه علميه قم را در خود جاي دارد بر عهده قرارگاه سازندگي قائموابسته به قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء سپاه پاسداران بود و قرار داد آن در زمان وزارت پرويز فتاح وزير سابق نيرو در دولت احمدي نژاد و جانشين فعلي قرارگاه خاتم الانبياء ميان سپاه و وزارت نيرو منعقد شده بود.
اين البته تنها پروژه انتقال آب با حجم و بودجه بسيار سنگين توسط سپاه پاسداران نيست بلكه با تصويب دولت محمود احمدي نژاد و موافقت مجلس طرحانتقال آب از درياي خزر به استان سمنان نيز به قرارگاه خاتم الانبياء سپاه پاسداران واگذار شده است كه اعتبارات اين طرح نيز از صندوق توسعه و صندوق ذخيره ارزي تامين مي شود.
جداي پروژه انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قم كه از استان خوزستان آغاز و استانهاي لرستان و مركزي را پشت سر گذاشته و آب را به قم سرازير مي كند در سال جاري نيز طرح انتقال آبهاي سطحي تهران به قم در دستور كار قرار گرفت؛ پس از مدتي معاون برنامه ريزي استاندار قم در مراسم تجليل از برتـرين هاي سومين جشنواره فرهنگي هنري آب صداي زندگي از پايان مطالعات طرح انتقال آب هـاي سطحي از جنوب تهران به قم خبر داد و گفت: “اين طرح امسال اجرايي خواهد شد.”
حجت الاسلام محمدحسين موسي پور استاندار قم در تيرماه سال جاري در مورد دليل انتقال آب تهران به قم گفته بود: “متأسفانه دشت مسيله به دليل احداث سدهاي مخزني در بالادست رودخانه‌هاي قره‌چاي و قمرود در سال‌هاي گذشته، به شوره‌زار تبديل شده است. احياء و بهبود بهره‌برداري از اراضي دشت مسيله و بهبود سفره‌هاي آب زيرزميني با تغذيه مصنوعي دشت، موضوعي است كه بايد از سوي مسئولان امر با جديت پيگيري شده و هرچه سريعتر با تأمين اعتبارات لازم به بهره‌برداري برسد.


بؤلوم : اورمو گؤلو یازار : bozkurt 0 باخیش

ايران و مسئله ي درياچه اورميه

۱ شهريور ۱۳۹۰

درياچه ي زيباي اورميه كه امروز تبديل به موجودي در بستر مرگ شده است نامي آشنا براي تمامي ايرانيان و نهادهاي جهاني و بين المللي همچون يونسكو دارد. توجه ويژه ي مردم آذربايجان به مسئله ي درياچه اورميه و در مقابل عدم توجه رژيم جمهوري اسلامي ، دولت محمود احمدي نژاد و مجلس فاشيستي تهران به عروس زيباي آذربايجان موضوعي است كه در روزهاي اخير در صدر خبرگزاري هاي حركت ملي آذربايجان جنوبي و برخي ديگر از رسانه ها و وبسايت ها قرار گرفته است. عدم راي مجلس به طرح دو فوريتي نجات درياچه اورميه نه تنها تعجب آذربايجانيان ، بلكه تعجب تمامي انسان هاي انديشمندي را كه در جغرافياي سياسي امروز ايران و خارج از آن زندگي مي كنند برانگيخت و سبب شگفتي بسياري از رسانه هاي داخلي و خارجي شد.

مسئله ي درياچه ي اورميه در سالهاي اخير نه از باب سياست ، اقتصاد ، فرهنگ و... بلكه بسيار مهم تر از اينها يعني از باب زيستي و حياتي از طرف مردم آذربايجان و با تلاش هاي فعالان حركت ملي و با اعتراضات بي نظير مردم آذربايجان در قبال بي توجهي حاكميت به وضعيت اسف بار درياچه اورميه توانست به مهمترين و حياتي ترين مسئله آذربايجان تبديل شود و توجه ايرانيان و جهانيان را به اين گوشه از دنيا جلب كند و اين پيام را به همگان گوشزد كند كه حيات ميليون ها انسان در معرض از بين رفتن قرار دارد و اگر به موقع به اين امر رسيدگي نشود ، در جغرافياي آذربايجان اثري از موجود زنده يافت نخواهد شد چه برسد به انسان. در اين بين عملكرد شگفت انگيز مجلس ايران گوياي بسياري از واقعيت ها و حقايق تلخ مي باشد كه در اين يادداشت اشاره اي كوتاه به آن خواهد شد.

مجلس و كم و كيف نمايندگان آن :

مجلس عملا نشان داد كه از چه سطح شعور و آگاهي برخوردار است و نمايندگان حاضر در آن از چه ميزان آگاهي و شعور در قبال مسايل حياتي آذربايجان و ايران برخوردار هستند. سخن مضحك نماينده ي بجنورد گوياي اين واقعيت تلخ است كه برخي از نمايندگان مجلس امروزي از هوش و عقل درست و حسابي برخوردار نبوده و توان تجزيه و تحليل مسايل بسيار ساده چون مسايل حياتي و زيست محيطي را ندارند و نمي دانند كه از بين رفتن حيات ميليون ها انسان و ديگر موجودات زنده يعني چه !!! اگر مجلس امروز را به دو دسته ي نمايندگان استانهاي متاثر از مسئله ي درياچه اورميه و استانهاي دور از تاثيرات مخرب خشك شدن درياچه اورميه تقسيم كنيم با اين شگفتي مواجه خواهيم شد كه حتي برخي از نمايندگان استانهايي كه محل حيات مردم آنها در معرض خطر قرار دارد به طرح دو فوريتي نجات درياچه اورميه راي نداده اند! و اين مسئله نشان دهنده ي دو مطلب است :

1- اين نمايندگان ارزشي براي مردم خويش و حيات آنان قايل نيستند چه برسد به اينكه در جهت انجام خواسته هاي آنان قدمي بردارند و از نظر هوشي در سطح نرمالي قرار ندارند و چه بسا اصلا شناختي از منطقه خويش و مسايل جغرافيايي و زيست محيطي ندارند و دنياي آنها محدود به همان كرسي مجلس است.

2- اين نمايندگان بنا به دلايل سياسي و بر اساس سياست تورك ستيزي كه قريب صد سال است در ايران متولد شده و ادامه ي حيات داده، نسبت به مسايل آذربايجان و مردم آذربايجان جبهه گيري منفي داشته و در نهايت دست به اين حماقت بزرگ زده و نام ننگين خود را در تاريخ ثبت كرده اند.

در هر دو صورت اين نمايندگان ، نمايندگان واقعي ملت آذربايجان و ديگر مناطق ايران نبوده و مجلس دست نشانده و تشريفاتي تهران كيفيتي بهتر از اين نداشته و نبايد انتظار ديگري از آن داشت.

در اين بين حساب نمايندگان آذربايجان و ديگر نقاط ايران كه به اين طرح راي داده اند، كاملا جداست. ملت مبارز آذربايجان قدردان تمامي نمايندگاني است كه نسبت به مسئله ي درياچه اورميه حساسيت به خرج داده و به حمايت از آن برخواسته اند و در مقابل نمايندگان استان هاي آذربايجان غربي ، آذربايجان شرقي ، اردبيل، زنجان، قزوين ، همدان و كردستان كه با وجود آگاهي به اين مسئله كه استانهاي آنها در معرض خطرات جدي حاصل از خشك شدن درياچه اورميه قرار دارد ، به اين طرح راي نداده اند بايد بدانند كه لكه ي ننگي در تاريخ بوده و تا ابد منفور ملت آذربايجان خواهند بود.

جبهه گيري رهبري و دولت در قبال مسئله ي درياچه اورميه

مقام ولي فقيه يا به قولي همان رهبر مسلمين جهان ! و دولت محمود احمدي نژاد كه صورت همه دولت هاي تاريخ ايران را سفيد كرده تا كنون در دهها مسئله كوچك و بزرگ اقدام به انگشت كاري در قبال مسايل و تصميمات مجلس كرده اند، اما تاكنون هيچ اقدام مهم و سنجيده اي در قبال مسئله ي درياچه اورميه انجام نداده اند و جاي شگفتي دارد كه چرا و چگونه رهبر مسلمين جهان! و دولت نسبت به زندگي ميليون ها انسان بي تفاوت بوده و حتي از قدرت و اختيارات خود براي نجات درياچه اورميه هيچ استفاده اي نمي كنند. احتمالا اينان هنوز در پي نجات ديگر نقاط جهان اند و به محض فارغ شدن از آن، به مسئله درياچه اورميه نيز خواهند پرداخت!

همان سياست تحقير توركان ايران و محروم كردن آنان از ابتدايي ترين حقوق خود كه در زمان رژيم پهلوي مشاهده مي شد را ميتوان با شدت بيشتر در رژيم جمهوري اسلامي نيز ديد ، تنها چيزي كه عوض شده ظاهر شاهان و حكمرانان است حال آنكه افكار پوسيده و عقب مانده كه ريشه در نگرش ها و گرايش هاي فاشيستي دارد همچنان چهره ي پليد خود را در جاي جاي اركان جمهوري اسلامي و در لحظه لحظه ي تاريخ حيات اين رژيم نشان مي دهد.

وظيفه ي ملت مبارز آذربايجان در قبال مسئله ي درياچه ي اورميه

آذربايجان و آذربايجاني پس از راي منفي مجلس به طرح دو فوريتي نجات درياچه اورميه بيش از پيش متوجه اين مسئله شد كه از ديد مجلس تهران آذربايجان مكاني است كه بايد ملت آن را استثمار نمود ، معادن آن را چاپيد ، نيروي انساني آن را به ديگر نقاط ايران كوچاند و در نهايت استعمار آذربايجان را به نقطه ي اوج رساند تا بتوان ريشه ي تورك را در ايران خشكاند تا بلكه فكر و روح عده اي فاشيست آرام گيرد.

آذربايجانيان خواه يا ناخواه در يك مرحله بحراني از تاريخ آذربايجان قرار گرفته اند و بايستي با اتحاد و همدلي هم به فرياد بي آبي درياچه اورميه پاسخ داده و به ياري آن بشتابند. آذربايجانيان و توركان ديگر مناطق ايران بايد بدانند كه امروزه در رده بندي ملي يكي از مظلوم ترين و بدبخت ترين ملت هاي جهان هستند كه حتي اجازه ي تصميم گيري در كوچكترين مسايل مرتبط با خويش را ندارند. توركان ايران فهميده اند كه رژيم جمهوري اسلامي آنان را بردگاني ميداند كه بايد شب و روز كار كنند تا اقتصاد ايران پيشرفت كند و معادنشان بايد چاپيده شود و پول آن به جيب حاكميت برود و خرج رشد و تبليغ فرهنگ و زبان فارسي و سركوب فرهنگ و زبان توركي شود و در موقع بحرانهاي خارجي چون جنگ هشت ساله بايد آنها را به ميادين نبرد فرستاد تا بميرند و ايران سربلند شود!!! آذربايجانيان و توركان ديگر مناطق ايران بايد بدانند كه كميتي بي كيفيت هستند كه حتي نتوانسته اند ابتدايي ترين حقوق خود يعني تحصيل به زبان مادري را كسب كنند چه برسد به اينكه براي خود تصميم بگيرند. اما موضوع درياچه اورميه مسئله اي ديگر است ، چنانچه درياچه اورميه خشك شود و از بين برود ، پس از اندك زماني بايد شاهد تبديل شدن زمين هاي آباد آذربايجان به كويرهاي غير قابل حيات بود و در اينصورت حتي زندگي نكبت بار نيز در انتظار آذربايجاني نخواهد بود.

آذربايجانياني كه با ترفندهاي تبليغاتي حاكميت در رسانه ها من جمله راديو و تلويزيون توانسته اند فكر و روح خود را ارضا كنند و با جملاتي ساده لوحانه چون آذربايجان سر ايران است، آفرين بر شهريار شعر و سخن، درود بر ستار خان و مشروطيت و آفرين بر باكري ها و لشكرهاي دلير آذربايجان من جمله لشكر 31 عاشورا و صدها سخن عوام فريبانه ي ديگر گمان مي كنند كه جايگاهي در نزد حاكميت دارند بايستي از خواب صد ساله بيدار شده و به فكر چاره اي باشند تا لااقل بتوانند در وطن خود زندگي كنند.

ديگر وقت آن رسيده است كه ملت آذربايجان به پا خيزد و براي يك بار هم كه شده خواسته هاي ملي خويش را فرياد بزند و بيزاري و انزجار خود را از رژيم جمهوري اسلامي من جمله مجلس فاشيستي آن اعلام دارد.

فرصتي براي گروههاي اوپوزسيون و مردم غير تورك ايران

پس از وقايع انتخابات رياست جمهوري بسياري بر آذربايجان تازيدند كه چرا مردم آذربايجان به حمايت از موسوي برنخواستند و به خيابان ها نريختند و مردم آذربايجان پاسخ دادند كه تورك بودن يك فرد دليل خوبي براي حمايت از او نيست و ملاك تصميم گيري و حمايت آذربايجان، انديشه ها و عملكردهاي افراد است نه زبان و نژاد و اصالت. اصلاح طلبان ، حاميان جنبش سبز و... كدام گام مثبت را در تاريخ براي آذربايجان برداشته اند كه منتظر دومين گام بود!

هر زمان كه فعالان حركت ملي و آذربايجانيان سخن از خواسته هاي ملي خويش به ميان آوردند از هر طرف مورد سرزنش قرار گرفته اند كه اكنون زمان طرح چنين خواسته هايي نيست ، بگذاريد ايران آزاد شود و آزادي و دموكراسي بر پا بشود تا بعد ببينيم چه مي شود! يك نفر نيست كه به اينها بفهماند كه آقا جان، آزادي و دموكراسي يعني همين چيزها ، يعني برآورده شدن خواسته هاي ملي يك ملت ، يعني حق تعيين سرنوشت ملي ، يعني زيستن در فرهنگ و زبان خويش ، يعني بهره مند شدن از اقتصاد همسان و برابر با استان هاي فارس ، يعني اينكه يك تورك يا يك عرب يا كرد يا توركمن يا ... نبايد احساس كند كه در اين مملكت شهروند درجه دوم است، يعني بخشيدن اعتماد به نفس ملي به يك فرد نه بخشيدن هويت فارسي به يك غير فارس و ياد دادن زوري زبان فارسي به يك غير فارس، آزادي و دموكراسي يعني همين چيزها ، زماني كه اين خواسته ها برآورده شود آن وقت هست كه در ايران آزادي و دموكراسي برقرار مي شود.

مسئله ي درياچه اورميه فرصتي است تا گروههاي اوپوزسيون و ملت هاي غير تورك جبهه گيري خود را در قبال مسايل آذربايجان نشان دهند و حسن نيت خود را به آذربايجانيان ثابت كنند. حسن نيتي كه هيچ زمان و در هيج عرصه ي تاريخي نشان داده نشده است. البته فعالان حركت ملي بايستي آگاه باشند تا اين گروهها با رسانه هاي خود اقدام به سوء استفاده از مسايل آذربايجان من جمله مسئله ي درياچه اورميه نكرده و تا جايي كه ميتوانند از نشر اخبارهاي كذب ممانعت به عمل آورند. آذربايجانيان اميد آن دارند تا گروههاي اپوزسيون و ملل غير فارس ايران هوشيارانه و با چشماني باز با مسايل آذربايجان برخورد كنند و از تاريخ درس عبرت گرفته و به نحوه زندگي ديگر كشورهاي كثيرالملله در جهان توجه كرده و دست به اصلاحات بنيادين در افكار و اعمال خود بزنند.

سخن آخر

ملت مبارز آذربايجان بايستي دريافته باشد زماني ميتواند جايگاه جهاني خود را كسب كند كه پي به ارزش خود برده و از اعتماد به نفس ملي برخوردار باشد. به زبان آوردن اينكه در ايران بيست ميليون ، سي ميليون ، چهل ميليون و ... تورك زندگي ميكنند اهميت ناچيزي دارد ، مهم اين است كه بگوييم اين ملت در چه سطحي زندگي ميكند و از چه كيفيتي برخوردار است. در طول تاريخ ملت هايي سربلند زيسته اند كه خود را باور داشته اند ، ملت هايي فتح كرده اند كه خود را و دشمن را شناخته اند، ملت هايي ادامه حيات داده اند كه اقليتي انديشمند و وفادار و اكثريتي آگاه داشته اند و در مقابل ملت هايي از بين رفته اند و استعمار شده اند كه اقليتي خائن و اكثريتي جاهل داشته اند، ملت هايي سربلند زيسته اند كه جسارت انديشيدن و مبارزه كردن داشته اند اما نه انديشيدن و مبارزه كردن در راه منافع ديگران ، بلكه انديشيدن و مبارزه كردن در راه خواسته هاي ملي خويش، انديشيدن و مبارزه كردن براي آزادي و سربلندي ملت خويش.

اميد آن ميرود تا ملت مبارز آذربايجان با هوشياري و آگاهي تمام رزو سوم شهريور ماه ، پنج شنبه در شهر تبريز و روز پنجم شهريور ماه ، شنبه در شهر اورميه قدرت خود را به نمايش بگذارند. ملت آذربايجان بايستي پيش بيني هاي لازم را به عمل آورده و بداند كه احتمال آن ميرود كه حاكميت از طريق فدراسيون يا رسانه هاي خويش يا با امكانات و نيروهاي خود فروخته ي خويش عرصه را بر آذربايجان تنگ كند و بخواهد تا اخلالي در برنامه ي اعتراضي آذربايجانيان وارد كند. لذا بايد هوشيار بود و اقدامات حاكميت را زير نظر داشت.

گله جك بيزيمدير



بؤلوم : اورمو گؤلو یازار : bozkurt 0 باخیش

نتقال آب ارس براي تامين آب شرب صوفيان و شبستر است نه نجات درياچه اورميه

۲۸ تير ۱۳۹۰

قاضي پور: درياچه اورميه كفن پوشيده و خون مي گريد-انتقال آب ارس براي تامين آب شرب صوفيان و شبستر است نه نجات درياچه اورميه

بيش از 15 سال از هشدارهاي زيست محيطي مبني بر خشك شدن و نابودي درياچه اورميه مي گذرد، اما به دليل اجرايي نشدن يك طرح عملي براي برون رفت اين تالاب از وضعيت بحراني موجب شده درياچه اورميه رفته رفته رخت كفن بر تن كند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر طرح هاي متعدد با اعتبارات كلان از جمله بارورسازي ابرها، انتقال آب بين حوزه اي، اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار با هدف كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي و... به تصويب رسيده ولي در حال حاضر موانع زيادي از جمله عدم اجراي كارشناسي، كمبود اعتبار بر سر راه اجرايي شدن اين طرح ها قرار گرفته تا درياچه اورميه روز به روز با بحران شديد دست و پنجه نرم كند.

عدم اختصاص حق آبه درياچه اورميه از رودخانه ارس، حضور تيم بارورسازي ابرها در آذربايجان غربي شرقي، بي توجهي به نقش استفاده از آب هاي زيرزميني و كاهش منابع ورودي به درياچه اروميه، بالا بودن ميزان تبخير آب، كاهش بارندگي ها، احداث سدها از جمله مشكلاتي است كه مسئولان مهمترين علل بحراني شدن درياچه اورميه عنوان مي كنند اما متاسفانه تاكنون راهكارهاي عملي كه براي برون رفت از اين مشكلات طراحي شده قرباني بروكراسي هاي اداري و يا مانورهاي تبليغاتي و رسانه اي برخي مسئولان ودستگاه هاي اجرايي ذيربط شده است.





طرح انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اورميه اجرايي نشد



بحث انتقال آب از رودخانه ارس به درياچه اورميه نيز از طرحهاي بحث برانگيز است؛ نماينده مردم اورميه انتقال آب از رودخانه ارس با اختصاص اعتبارات كلان طرحي با هدف تامين آب شرب شهرهاي تبريز عنوان مي كند.

نادر قاضي پور در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از اجرايي نشدن اين طرح اظهارداشت: با اجراي طرح انتقال آب از رودخانه ارس به درياچه اورميه تنها آب شرب شهرهاي صوفيان و شبستر از استان آذربايجان شرقي تامين مي شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر اين طرح هنوز اجرايي نشده و درياچه اورميه در وضعيت بسيار نامناسب هر روز در حال نابود شدن است.

قاضي پور اظهارداشت: مهم ترين علت پروژه انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اورميه، برون رفت از بحران خشكي اين درياچه است اما متاسفانه در اصل اين پروژه قرار است آب شرب شهرستان هاي شبستر و صوفيان را تامين كند و كسي به فكر درياچه اورميه نيست.

وي پينشهاد داد: آذربايجان شرقي آب شرب لازم براي شهرهاي خود را از ارس تامين كند و اجازه بدهد آب مورد نياز درياچه اورميه از رودخانه زرينه رود كه در حال حاضر براي تامين آب شرب به تبريز منتقل مي شود به درياچه اورميه سرازير شود.

بر اساس اعلام برخي كارشناسان در روزهاي گذشته رود خانه زرينه رود 48 درصد آب درياچه اورميه را تامين مي كرد اما متاسفانه آب اين رودخانه در قالب عمليات اجرايي دو مرحله براي تامين آب شرب، صنعت و گردشگري آذربايجان شرقي به اين استان منتقل مي شود.

نماينده مردم اورميه در مجلس شوراي اسلامي نخستين تاثير نابودي درياچه روي مردم را مهاجرت اعلام كرد و بيان داشت: اگر درياچه اورميه خشك شود كشاورزي به طور كامل از بين مي رود و به طور جدي مي توانم بگويم كه استان آذربايجان از بين مي رود.




طرح بارورسازي ابرها بايد در آذربايجان غربي مستقر مي شد




قاضي پور همچنين با انتقاد از اجراي نه چندان موفق طرح بارورسازي ابرها در استان آذربايجان شرقي گفت: اين طرح بايد در استان آذربايجان غربي اجرا مي شود.

آنچه از صحبت هاي مسئولان و وضعيت فعلي درياچه اورميه مي توان انسباط كرد موازي كاري، عدم مديريت اصولي و عدم اعتقاد راسخ مسئولان براي نجات درياچه اورميه بيش از كمبود اعتبار و طرح هاي اجرا نشده اي است كه مرگ درياچه اورميه، دومين درياچه شور دنيا را شتاب بخشيده است.

استاندار آذربايجان غربي 18 تيرماه سالجاري در نشست با اصحاب رسانه از كمبود اعتبارات اجراي طرح هاي نجات درياچه اورميه گلايه مند است از طرفي نماينده مردم اورميه درمجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اعلام مي كند هيچ كمبود اعتبار براي اجراي طرح هاي نجات درياچه اورميه وجود ندارد عدم مديريت صحيح از منابع موجود را مشكل اصلي بيان مي كند.




اعتبار براي نجات درياچه اورميه به اندازه كافي وجود دارد



قاضي پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه اعتبار براي نجات درياچه اورميه به اندازه كافي وجود دارد اظهارداشت: بايد زمينه استفاده درست و مناسب در قالب طرح ها و راهكارهاي عملي از اين اعتبارات فراهم شود.

وي ادامه داد: چرا مسئولان اعتبارات كلان براي برگزاري جشن هاي نوروزي شاهنشاهي يا جشنواره هاي متعدد را تامين مي كنند اعتبارات نجات درياچه اورميه ازوضعيت بحراني را نه؟




ريزگردهاي عربي يا طوفان نمك




متاسفانه در سالهاي اخير پديده گرد و غبار از كشورهاي عربي مشكلات زيست محيطي زيادي براي بخش ها و مناطق مختلف كشور به وجود آورده است، به گفته كارشناسان در صورت نابودي درياچه اورميه كه برخي مسئولان زيست محيطي مدت زمان آن را سه الي چهار سال تخمين زده اند شاهد هجوم طوفان نمك در بخش هاي مختلفي از كشورمان خواهيم بود.

به گفته نادر قاضي پور، نماينده مردم اورميه در مجلس شوراي اسلامي خشك شدن درياچه اورميه آسيب هاي جهاني به دنبال خواهد داشت

در حال حاضر بروز پديده گرد و غبار در كشورهاي عربي ناشي از بي توجهي مسئولان اين كشور به محيط زيست بوده و كم توجهي به وضعيت فعلي درياچه اورميه مشكل مشابه همانند بحران گرد و غبار در منطقه از جمله طوفان نمك را به وجود مي آورد.

قاضي پور معتقد است در صورت بروز طوفان نمك نه تنها كشور بلكه كشورهاي منطقه ازجمله جمهوري آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و ... نيز با مشكلات زيست محيطي مواجه مي شوند.




حذف سهم كشاورزان مناطق محروم براي توسعه آبياري تحت فشار




صرفه جويي آب دربخش كشاورزي و استفاده از آبياري تحت فشار در حال حاضر حلقه مفقوده اي است كه نمي توان گفت مورد بي توجهي بلكه كم توجهي قرار گرفته است چرا كه اجراي اين طرح با توجه به اهميتي كه دارد رضايت بخش نبوده و بايد با شتاب هر چه سريعتر اجرايي شود، استاندار آذربايجان غربي در اين زمينه نيز گفت: با تصويب اخير دولت نيز سهم كشاورزان در مناطق محروم براي توسعه آبياري تحت فشار حذف شده كه اين موضوع نيز در تسريع در اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار موثر خواهد بود.

درياچه اورميه از سال 76 شروع به خشك شدن كرده است و در عرض 13 سال، سطح آب درياچه كاهش زيادي پيدا كرد و در حال حاضر درياچه مملو از نمك، گويي كه كفن پوشيده باشد، به انتظار مرگ خود نشسته است.

درياچه اورميه بين دو استان آذربايجان غربي و شرقي واقع شده و حوضه آبريز آن علاوه بر اين دو استان، كردستان را هم دربر مي گيرد.

خشك شدن درياچه اورميه، خطر تبديل شدن قسمت زيادي از زمين هاي استان آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي به نمكزار را به همراه دارد و تاكنون ۲۰۰ هزار هكتار به اراضي بياباني كشور اضافه كرده است.



بؤلوم : اورمو گؤلو یازار : bozkurt 3 باخیش

1 |